Bij het schrijven van effectieve zakelijke e-mail moeten verschillende belangrijke punten worden overwogen om ervoor te zorgen dat de ontvanger een communicatie ontvangt die professioneel, beknopt en duidelijk is. Het is belangrijk om rekening te houden met de formaliteit van de taal. E-mails moeten beleefd en goed gestructureerd zijn, met standaard grammatica en spelling. Bovendien moeten e-mails relevante informatie bevatten die nodig is voor besluitvorming of implementatie, zonder complexe of verwarrende taal. Bovendien moeten berichten hoffelijk zijn en tegelijkertijd snel ter zake komen zonder onnodige details. Ten slotte moeten lezers het doel van de e-mail kunnen begrijpen zonder er al te diep in te hoeven lezen; zorg ervoor dat ontvangers niet worden overladen met informatie of afbeeldingen die hun inbox zouden kunnen vervuilen.
Het opzetten van een effectieve e-mailstructuur is een essentiële vaardigheid om het succes van een organisatie te waarborgen. Een goed gestructureerde e-mail moet beginnen met een duidelijke begroeting, tekst die ter zake komt zonder de ontvanger te overweldigen, en een conclusie die de boodschap beknopt samenvat en de volgende stappen voor verdere actie aangeeft. E-mails moeten vooral beknopt zijn; neem alleen relevante informatie op, aangezien te veel informatie lezers kan overweldigen en ervoor kan zorgen dat ze belangrijke punten over het hoofd zien. Scheid waar mogelijk verwante items in hun eigen secties met behulp van kopjes om informatie op het eerste gezicht begrijpelijker te maken. E-mails moeten ook de juiste spelling en grammatica hebben om de professionele geloofwaardigheid te behouden. Zodoende komt ook digital direct marketing aanbod om zo verder te helpen met het maken van een structuur.
Zakelijke correspondentie via e-mail kan een krachtig hulpmiddel zijn, mits correct gebruikt. E-mails hebben de capaciteit om werknemers, klanten en leveranciers wereldwijd snel en efficiënt te bereiken zonder dat er dure postzegels of lange reizen nodig zijn. Bovendien stellen e-mails bedrijven in staat om verbonden te blijven en tegelijkertijd de samenwerking tussen belanghebbenden te bevorderen door middel van discussielijnen en gedeelde documenten. Effectief gebruik van zakelijke e-mails zorgt ook voor meer administratieve efficiëntie bij sommige services, waardoor routineberichten, zoals maandelijkse nieuwsbrieven, gemakkelijk kunnen worden geautomatiseerd. Met een grotere organisatie van zakelijke brieven in combinatie met het gemak van snellere responstijden, is het geen verrassing dat e-mails onmisbaar zijn voor succesvolle bedrijven in de 21e eeuw.