De eerste stap in elke e-mailcampagne is het identificeren van de doelgroep. Wie probeer je te bereiken? Waar geven ze om? Wat voor soort content ontvangen ze graag? Als je de antwoorden op deze vragen kent, kun je de berichten opstellen die elk segment van het publiek aanspreken en ervoor zorgen dat ze eerder geneigd zijn om op de e-mails in te gaan. Lees hier ook meer over het maken van een zakelijke boodschap!
De onderwerpregel is het eerste en vaak het enige dat de lezers in hun inbox zien. Het moet overtuigend genoeg zijn om ervoor te zorgen dat ze de boodschap openen en actie ondernemen. Om dit te doen, moet je taal gebruiken die resoneert met je publiek, een duidelijke call-to-action bevat en gericht is op één enkel doel. Lees hier meer over online communiceren!
Als je eenmaal een boeiende onderwerpregel hebt gemaakt, is het tijd om boeiende inhoud voor je e-mails te schrijven. Dit omvat zowel de hoofdtekst van de e-mail als alle andere afbeeldingen of media die je opneemt. De inhoud moet erop gericht zijn de lezers waarde te bieden en hen naar een gewenste actie te leiden. Lees hier meer over emailmarketing!
De toon en stem van de e-mails moeten de persoonlijkheid en waarden van het merk weerspiegelen. Als je bijvoorbeeld naar een B2B-doelgroep schrijft, wil je een taal gebruiken die professioneel maar toch vriendelijk is. Als je je richt op een jongere demografie, gebruik dan taal die meer gemoedelijk en luchtig is. Lees hier meer over digital direct marketing!
Elke e-mail moet een duidelijke call-to-action (CTA) hebben die de lezers vertelt wat je vervolgens wilt dat ze doen. Dit kan zoiets eenvoudigs zijn als het klikken op een link of het abonneren op de lijst, of het kan ingewikkelder zijn, zoals het invullen van een enquête of het downloaden van een eBook. Wat de CTA ook is, zorg ervoor dat deze duidelijk zichtbaar en gemakkelijk te begrijpen is.