Inhoud

Landingspagina’s maak je zo

Als marketeer wil je altijd zo veel mogelijk conversies bereiken. Helaas is het niet altijd mogelijk om elke bezoeker direct om te zetten in een aankoop of inschrijving, maar we kunnen wel zorgen dat er zo min mogelijk obstakels zijn op weg naar een geslaagde conversie.

Analyse van landingspagina’s

In de afgelopen drie maanden analyseerde Eloqua 1500 formulieren en hun bijbehorende conversies, voornamelijk bestaande uit landingspagina's of "squeeze pages". Bezoekers die hierheen komen, tonen al een zekere mate van interesse en hebben daardoor een grotere kans op conversie.

Het gezonde verstand zegt dat hoe minder velden een formulier heeft, hoe beter. Minder velden betekenen minder weerstand en verlagen de drempel om het formulier in te vullen. Hierdoor wordt het eenvoudiger. Als marketeer wil je echter ook zo veel mogelijk informatie verkrijgen, wat een afweging vereist tussen het verkrijgen van informatie en het aantal aanmeldingen.

Vijf tot tien velden zorgt voor meer conversie

Formulieren met 5 tot 10 velden hebben gemiddeld een conversie van ongeveer 40%, met ongeveer 4 op de 10 bezoekers die het formulier volledig invullen. Er is een verschil van 16 procentpunt tussen formulieren met 2 velden en formulieren met 15 velden.

Het type formulier is ook van invloed op het aantal velden dat u kunt stellen. Formulieren voor een trial kunnen tot ongeveer 8 velden vragen voordat er een afname is, formulieren voor downloads kunnen tot 11 vragen stellen voordat er een afname is, maar voor registratieformulieren voor webinars is korter beter - na 5 velden begint de conversie af te nemen.

Type vragen

Dit onderzoek naar het aantal formuliervelden roept meer vragen op dan het beantwoordt, zoals: welke velden zijn gevraagd, maakt het verschil per industrie, vallen goede of slechte leads af door een lang formulier, is de verzendknop niet belangrijk, gaat het om toevallige of trouwe klanten, en welk type invulvelden worden gebruikt?

Deze vragen zijn net zo belangrijk als het aantal velden bij het samenstellen van je eigen optimaal converterende formulier. Hierbij is het aantal velden niet de enige belangrijke factor. Het is belangrijk dat mensen het formulier gestroomlijnd kunnen in invullen oftewel drempelvrij.

Tips voor een efficiënt formulier:

  • Voorspel informatie die je al hebt, bijvoorbeeld het emailadres, voor de gebruiker.
  • Verdeel de vragen over tijd in plaats van alles in één keer te vragen, zo leer je meer over de klant.
  • Zorg voor duidelijke titel en tekst bij het formulier en bij foutmeldingen.
  • Houd het design clean en verwijder alles wat overbodig is, inclusief navigatie op de website.
  • Houd het formulier kort, niet alleen in aantal velden, maar ook in hoogte.
  • Controleer de invoer om fouten te voorkomen en dit op een gebruiksvriendelijke manier te doen tijdens het invullen van het formulier.
Een ogenblik geduld...
info@emailco.nl
9.6 43 beoordelingen
Route E-mail & Co is in de hele wereld bereikbaar via onze website. Bel of stuur een email als je ons wilt bereiken.